発達障害改善にピアノレッスンが良い

以下、脳科学者の澤口先生の記事を引用します:
2-2. 発達障害者や高齢者にも効果を発揮する
ピアノを弾くことでADHD(注意欠損多動性障害)などの発達障害が改善されることも実証されています。以前重度の自閉症のお子さんを小学校の普通学級に入れたいというご両親の希望を伺って、ピアノを提案したのですが、半年後には言葉が増えてきて、小学校1年生で全く問題なくついていくことができました。その時はピアノだけでなくもう一つの訓練もしたので、何が一番効果があったのかは分かりませんが、ピアノができるお子さんにはお勧めしています。もしピアノ教室に障害児のお子さんが来たら、ぜひ彼らを受け入れて頂きたいです。最初は5分間座って弾くところからでもいいんです。
また一般知能が高いと、環境適応能力が高いので不登校になりにくいです。そのような能力を鍛えるにもピアノが1番良く、2番目は算盤、サッカーです。脳トレの中には良いのもありますが、面白くないと長く続きません。ピアノは上達していく面白さがありますね。また高齢者でも6年間くらい楽器を演奏すると、衰退している部分の脳の大きさが保たれます。
アメリカでもピアノが脳にとってベネフィットが多いということは、日本よりももっと以前から研究がされてきましたが、発達障害の生徒の中には、ピアノは嫌という子もいますよね。その場合、ピアノに限らず、他の楽器で音楽を学ぶことでも効果が期待出来るという研究結果もあるので、ピアノを嫌がったら無理させず、他に興味を持つ楽器というオプションも捨てがたいですね。
以下、音楽レッスンが自閉症改善に効果があるということを、研究報告と共に書かれたアメリカの英文記事を一部紹介します。
More parents and teachers of special needs children are starting to realize the remarkable connection between music and autism. Research has shown that when autistic children interact with music on a regular basis, their behavior and communication skills improve.
Keep reading to learn about how music affects autism, and how your special needs child can begin experiencing the benefits of music today.

Quick Facts About Autism

  • Autism is a developmental disorder that negatively affects a child’s ability to communicate and interact with other people.
  • Symptoms of the mental condition, which begin to appear in children ages 2-3, can be reduced but not entirely cured.
  • Each child diagnosed with autism faces a spectrum of his or her own individual challenges.
  • The Centers for Disease Control and Prevention estimate that autism occurs in approximately one in 68 children in the United States.

The Surprising Connection Between Music and Autism

In the first reports of autism dating back to 1943, there are multiple references to autistic children’s musical ability and interest. Since then, dozens of studies have been conducted that clearly show a strong tie between music and autism.
Although individuals with autism are slower to develop verbal communication skills, evidence suggests that they are actually able to process and understand music just as good if not better than their peers.
Specifically, autistic children have demonstrated advanced abilities in pitch categorization, memorization of melodies, and labeling of emotions in music.

The Benefits of Music for Autism

Communication

The struggle of trying to communicate with an autistic child can weigh heavily on any parent or caregiver, but incorporating music into the child’s routine presents a ray of hope.  
Music interventions have been found to improve speech output among individuals with autism in the areas of vocalization, verbalization, and vocabulary. Singing can be especially helpful for teaching autistic children to effectively express their emotions.

Social Skills

2009 study showed that during play sessions with music, children with autism were more socially engaged with their peers than in sessions without music. Music encouraged the children with autism to interact in more appropriate ways with other children, including sharing and taking turns.

Behavior

Music can also be an avenue to improving an autistic child’s behavior by helping them learn to follow directions. recent study found that music connects the auditory and motor parts of the brain. This helps autistic children better understand and obey verbal commands.
In another study of 41 children over a 10-month period, music therapy helped decrease negative behaviors such as aggression and tantrums.

Cognition

Teachers of autistic children often take advantage of the benefits of music for improving cognitive development. Music’s rhythmic patterns provide a structured way for autistic children to organize auditory information.
This makes music a very helpful tool for memorization and learning daily routines. With repetitive training, music can also help improve a child’s attention span.  

Emotions

Autistic children are more likely to experience anxiety than the average child. Introducing music into their routine helps increase their tolerance for frustration and decrease anxious behaviors. The repetitive and predictable rhythms of classical music are particularly beneficial for relieving anxiety.  
改善するだけでなく、不安な感情を定型の子より持ちやすい傾向があるのが自閉症傾向の子供の特徴ですが、そういった感情面の不安なども和らげる作用があるという研究結果が報告されてます。
更にアメリカでは、薬などを使わずに発達障害を改善する有名な「Brain Balance Center=BBC」と言うフランチャイズ機関が全米にあり、自分の生徒もそこを通して精密検査から改善するためのセッションを受け、ピアノレッスンと同時進行ですることで、脳の機能改善した生徒のことなども、またの機会に書きたいと思います。
これは、日本にない機関だと思います。
また、ここが開発した脳のバランスを整える体操法などについても書けたらと思います。

Popular posts from this blog

はじめに